Приказ
„Аникина времена“ (1931) спадају у Андрићеве дуже приповетке. Исприповедана је из позиције свезнајућег приповедача. Новела почиње причом o трагичном крају попа Вујадина Порубовића из Добруна, малог места иза Романије, и гашењу лозе Порубовића. Према попу Порубовићу парохијани су одмах, пошто се запопио, осећали нелагодност која се није могла објаснити ни свештениковом младошћу ни невештином. Наравно они нису могли одмах проникнути у попову природу која је трајно обележена сећањем на једну распусну сцену у којој су учествовали официри и жене а коју је он прикривен посматрао. Поп Порубовић је, наиме, мизогин и воајер, који је своје лудило огласио једне ноћи пуцњима на гумну где су парохијани развијали жито. Завршавајући причу о породици Порубовића, писац је споменуо и њеног знаменитог припадника, чувеног добрунског проту Мелентија, а затим и „Аникина времена“, доба у којем се „проневаљалила једна жена, влахиња“, Аника.
Аника је кћерка пекара Маринка Крнојелца ожењеног женом из места у којем је одлежао робију, а која је за становнике Добруна увек била туђинка. Тако су касабалије доживљавале и њену кћерку, неугледну, прерано израслу девојчицу. Како често бива са Андрићевим женским ликовима, из такве ненаочите девојчице, једног Богојављенског јутра у цркви, појавиће се витка белопута девојка крупних очију. Цела касаба била је очарана необично лепим Аникиним лицем. За њу се нарочито заинтересовао Михаило Странац, младић на почетку успешних трговачких послова. И Аника се загледала у њега, па је најпре почело стидљиво размењивање пажње које је постепено постајало све отвореније да би се без икаквог јасног разлога одједном прекинуло. Приповедач тај прекид тумачи описом првог трауматичног Михаиловог љубавног искуство стеченог са ханџијком која је са њим варала мужа. Младићева рана љубавна прича прекинута је на трагичан начин. После брачне свађе којој је Михаило случајно присуствовао, ханџиница је убила мужа Михаиловим ножем. Случај је хтео да јој Михаило у томе помогне.
Младић је наредних година, путујући, бежао од сећања на ханџијку и Аникин „мукли, тешки глас, бело лице без осмејка“ као и на Ђурђевдан, дан када се „Аника објавила“ и „отворила кућу мушкарцима“. Отада су се жене у касаби много чешће молиле пред иконом и клеле Анику, и зато добијале батине од мужева. Синови су долазили у сукоб са очевима, а мајке их проклињале због окапања испред Крнојелчеве куће. Остао је чувен случај трговца Петра Филиповца, најљућег Аникиног непријатеља, који је хтео да убије свог најстаријег сина Андрију због ноћи проведених у озлоглашеној кући. Ратовао је са њом и добрунски прота због сина кога жене нису никада интересовале, али који је, како то често бива, случајно неким послом отишао у Вишеград и тамо упао у друштво које га је одвело у Аникине дворе. Дуго су се преносиле Аникине речи које је послала попу Порубовићу: „Ти си прото добрунски, а ја џизлија вишеградска. Нурије су нам подељене, и боље ти је да не дираш у оно што није твоје. Ја се нисам ни родила кад си ти прескакивао плот у Недељковице, па Недељко мислио да је јазавац у кукурузу и умало те није убио. И дан данас ти по удовичким кућама крпе мантију.“ Ово Аникино писмо говори као да је жена на злу гласу о свакоме све знала и као да јој нико баш због тога није могао ништа. А угледни и снажни поповски син као и многи други, убрзо би одбачен и скрхан и подбуо од пића могао се видети како понавља Аникине речи из несталих љубавних ноћи.
Не мање скандалозан био је и случај кајмакама, сина турског паше који је од мајке Соколовићке наследио име и охоло држање а од оца власт и богатсво. Отишао је после много жалби касабалија да сâм стане на пут злу. Отишао је тада до Анике и још много пута касније. Јер он, као велики познавалац жена, није могао да не опази да је Ануикина лепота била нешто несвакидашње, готово натприродно. Због Анике је турски бег био рањен, због ње је добрунском проти паљена свећа пре времена, а добрунски мушкарци закључили да „жену треба убити рађањем или батинама“. Због ње у два мушкарца нарочито патила, „свак за себе и сваки на свој начин“, и то Аникин брат Лале и Михаило Странац. Малоумни пекар Лале патио је на свој тих и срамежљив начин, а једини човек у кога се Аника једном загледала решио је да коначно „извади нож из ране“ који је некада ханџијка забила у срце свог мужа. Изједначавајући Анику и Крстиницу одлучује да трауму из прошлости превазиђе тако што одлази у Аникине одаје.
Не зна се ко „се осевапио“ када је Аника нађена мртва поред миндерлука. Не зна се да ли је то био Лале који се стидео сестре или Михаило који је давно изгубио свој мир или било који други мушкарац из Добруна. Као после многих несрећа које задесе касабу, она се смирује и постаje иста као и пре „Аникиних времена“. Лале је отишао некуда пут Ужица, Михаило на супротну страну, сарајевским друмом, мушкарци су се вратили својим кућама, а жене су наставиле да чувају своја огњишта. Прича о Аники, о злу које није вечно и које одлази онако као што и дође, преселила се у усмену легенду људи тога краја.
Одломак
(...)
Тај Ђурђевдан остао је у сећању света као дан када се Аника објавила. Отада па до илинданског вашара, она је потпуно развила барјак. Отворила је кућу мушкарцима; набавила неке две сеоске скитнице, Јеленку и Савету, да јој буду као дворкиње. Од тог времена па за годину ипо дана, она је смишљала зло и несрећу као што други свет мисли о кући, о деци и хлебу, жарила је и палила не само по касаби него по целом кадилуку вишеградском, и изван њега. Много се од тога поборавило, а много је мука остала невиђена и неказана, али тада се тек увидело шта може да почини жена отпадница.
Мало-помало, око Аникине куће се стваро логор. Бог сам зна ко све није ноћу долазио; младићи, жењени људи, старци, дечаци, странци чак из Чајнича и Фоче. Понеки, које стид и разум не спречава, и дању долазе, седе у авлији или у кући, ако их пусте или просто луњају сокаком с рукама у џеповима, и погледајући с времена на време у Аникине прозоре.
Тане кујунџија, мршав, са безбојним увек раширеним очима у изможденом лицу, био је један од најбезнаднијих и најревноснијих посетилаца. Седи тако на неком сандуку, за вратима, не говори ништа и, чекајући да види Анику, само гледа Јеленку и Савету. А оне пролазе поред њега као да не постоји, излазе, дочекују госте и одлазе с њима у собу. Кад га истерају из кухиње, он седне ма где у авлији и бојажљиво се смешка на Јеленку која га тера:
- Их, нека ме, бôна, овде. Шта ти чиним?
И може тако сатима да чека снужден као да је и њему самоме тешко што мора ту да седи. У неко доба дигне се и оде готово без поздрава, а сутра дан опет доће. Код куће га грди жена му Косара, црвена и крупна полусељанка састављених обрва.
- Јеси ли опет сједио код роспија, ругло свјетско? Могао си и остати код њих.
- Ех, могао сам остати - понавља он тужно, а види се да је мислима одсутан.
То Косару доводи до беснила, и она почиње страшну свађу, али Тане само одмахује руком и одговара тек покаткад, као кроза сан.
Било је и сасвим лудих, као онај Назиф, крупно и блесаво момче из беговске куће, мирна будала, мутава и глува. Бар двапут преко дана он дође под прозоре и неразумљивим мумлањем дозива Анику. Још у почетку Аника се нашалила с њиме. Он јој је испод отворена прозора нудио пуне прегршти шећера.
- Мало је то, Назифе, мало - викала је озго Аника смешећи се.
Идиот је разабрао шта му говори, отишао кући, украо у браће новца, купио две оке шећера, и вратио се под прозор. Викао је док се Аника није помолила. Церећи се од среће нудио јој је шећер. Аника се смејала грохотом. И руком и главом му је давала знак да је то још увек мало, и он је отишао жалосно мумлајући.
Отад је долазио сваки дан вукући у зембиљу, за појасом, по џеповима, колико год више може шећера. Аники се досадила шала. Љутило је лудаково упорство и слала је Савету и Јеленку да га гоне. Он се бранио од њих и одлазио гунђајући, али би већ сутрадан освануо под Аникиним прозорима са још више шећера. Док га опет не би отерали. Иначе је поваздан носио шећер по вароши, певушићи и мрморећи. Деца су пристајала за њим, задиркивала га и крала му шећер из зембиља, који је грчевито стискао уза се.
Било их је и таквих који се нису усуђивали да дођу дању, него су чекали да падне мрак и долазили тада редовно, иако нису имали изгледа ни да уђу у Аникину кућу. Тако понеки само седи по сву ноћ и пуши на камену код чесме. У мраку, нису га видели кад је дошао нити знају кад оде. Само сутрадан осване читава хрпа издељана дрвета и испушених цигарета на месту где је седео. То је неки несрећан млад човек, ко зна који; Аника га и не зна, и он њу познаје само из виђења. Јер, нису сви увек долазили само због ње. Понеки је долазио што је уопште готов на свако зло, понеки што се родио изгубљен и очајан. Тек, око те куће и на тој раскрсници купило се све што не ваља и што није како бог заповједа. Тај круг мушкараца око Аникине куће нагло се ширио и захвато све више не само слабих и порочних него и здравих и паметних људи.
На крају, мало је било млађих људи у касаби који нису били код Анике, или бар покушали да јој се приближе. Најпре се ишло крадом, ноћу, заобилазно и појединачно. Говорило се о њој као о нечем што је срамотно и страшно, али далеко и готово невероватно. Али што се више говорило, оговарало и препричавало, то је разумљивије, ближе и обичније постајало то зло. Испрва су показивали прстом и пратили шапатом оне који су јој одлазили, а на крају поче свет да се подсмева онима који не иду. Како су били ређи они који су успевали да одмах дођу до Анике, него се већина морала задовољавати Јеленком и Саветом, завист, мушки пркос и сујета почеше да врше своје. Они који су одбијани, долазили су поново у нади да ће поправити своју двоструку бруку: што јој одлазе и што неће да их прими; а они који су једном били примљени, нису више могли да се зауставе, него су се као омађијани увек поново враћали.
(...)